Kafka in Rusland, Kafka in Nederland, deel 1

Voordat ik enkele jaren geleden de vrouw ontmoette, die mijn hart stal had ik nooit zo nagedacht over het voormalige Oostblok. Zij heet Elena, ze is Russisch staatsburger. De eerste keer, dat ik voor mijzelf een visum voor Rusland moest regelen was helemaal volgens verwachting: bureaucratische onwil en blokkades zoals een respectabel Oostblokland betaamd. De eerste keer, dat ik voor haar allerlei zaken moest regelen om haar als toeriste Nederland te laten bezoeken overtrof mijn stoutste verwachtingen!

De eerste keer naar Rusland, spannend, en dat niet alleen omdat ik Haar weer zou zien, maar Rusland was in mijn beleving een heel andere wereld dan west-europa. Goed, een visum aanvragen, hoe doe je dat? Om een lang verhaal kort te maken: mijn lief had een officiële uitnodiging geregeld en de benodigde documenten naar mij toegestuurd. Dit duurde een maand, met dank aan de Russische post, maar ik had nu alles.
Op de website van het Russische consulaat een formulier gedownload en ingevuld, vervolgens op een dag op naar Den Haag. Op aanraden van kenners was ik er vroeg. Het consulaat is slechts 2 uur per dag open voor visum aanvragen en gaat precies na 2 uur dicht, of er nog aanvragers zijn of niet. Of dat laatste werkelijk zo is weet ik niet, dat lijkt mij wel erg grof. Gelukkig was ik vroeg, er stonden nog maar 7(!) mensen voor mij. Een half uur later stond er een menigte van 30+ mensen en gold de wet van de jungle: als je niet oppaste raakte je je plekje in de rij kwijt. Ik zeg rij, maar je moet van goede wil zijn om de kluwen mensen een rij te noemen.
Om 10:00 ging de deur open en racete iedereen door de deur naar binnen, ongeacht de rijpositie. Ik was hier niet op bedacht en stond ergens op een derde plaats voor een loket. Het wachten duurde niet lang en vervolgens was ik aan de beurt. Ik overhandigde het aanvraagformulier en de documenten uit Rusland. De medewerker keek dit even door en vertelde mij toen, dat ik een document voor privébezoek had aangevraagd, maar dat de Russische documenten bedoeld waren voor een zakenvisum. Had ik daar een verklaring voor?! Ik stamelde wat en zei, dat ik kennelijk het verkeerde formulier had ingevuld. Hij zei niets, liep wet heen en weer en stempelde wat op de documenten: afgewezen…
Het was zo vol in het consulaat, en ik had een werkafspraak iets later op de dag, zodat ik somber gestemd het pand verliet. Mijn Lief gebeld en om uitleg gevraagd. Zij vertelde, dat zij inderdaad een business uitnodiging had gestuurd, omdat je daarmee gemakkelijker een visum zou krijgen; haar werkgever was zo vriendelijk dit te regelen. Goed, misverstand, kan gebeuren. Een week later weer naar het consulaat, nu met een ander aanvraagformulier. Deze keer op 2de kerstdag. Geen Russische feestdag, de Russische Orthodoxe kerk kent andere feestdagen dan de Rooms-katholieke kerk, en het consulaat was gewoon open. Er stonden slechts 3 mensen te wachten, een gelukje, dacht ik.
Binnen gekomen het nieuwe aanvraagformulier plus uitnodigingsdocumenten overhandigen aan een medewerker, niet dezelfde deze keer. Deze dame keek de documenten even door en vroeg mij, waarom ik met ongeldig gemaakt documenten een visum kwam aanvragen?!
Verbouwereerd vroeg ik, waarom de documenten ongeldig waren. Dit bleek de week tevoren gedaan te zijn door haar collega, omdat ik een foutief aanvraagformulier had ingevuld… Moedeloos verliet ik wederom het pand. Ik zou de tweede week van januari naar Rusland vertrekken, maar dat kon ik nu wel op mijn buik schrijven. Gelukkig had ik nog geen vliegticket besteld!
Zoals ik bij aanvang al zei was dit geheel volgens verwachting. Omgekeerd zou een visum regelen voor mijn Lief een stuk simpeler gaan; wij leven tenslotte in een vrije democratische samenleving, nietwaar?
Nietwaar, inderdaad, daarover een volgende keer.

Leave a comment

Filed under Diversen, Nederlands

Leave a Reply

